» سلامت » نجات جان کودک شیرخوار در دزفول با راهنمایی تلفنی اورژانس
1
سلامت - آخرین خبرها - دزفول

نجات جان کودک شیرخوار در دزفول با راهنمایی تلفنی اورژانس

۰۹ مهر ۱۴۰۲

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول از نجات کودک شیرخوار خبر داد و گفت: این کودک که بر اثر برگشت شیر مادر در گلو دچار انسداد راه هوایی شده بود، با تلاش و مشاوره تلفنی کارشناس ارتباطات اورژانس دزفول، نجات یافت.

به گزارش دزفول ۲۴ به نقل از روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی دزفول، رضا معمارزاده گفت: در روز گذشته حوالی ساعت ۵:۳۰ بامداد، تماسی از یک مادر پریشان مبنی بر کبودی صورت فرزندش و عدم وجود علائم تنفسی در وی به مرکز ارتباطات اورژانس دزفول گزارش و بلافاصله اقدامات و مشاوره های لازم درمانی از سوی کارشناس ارتباطات، خانم مهشاد فرهادپور آغاز شد.

معمارزاده ضمن تقدیر از عملکرد مثبت کارشناس ارتباطات اورژانس دزفول، افزود: خانم فرهادپور با حفظ خونسردی و انجام مشاوره و آموزش های مانور رفع انسداد راه هوایی، توانست از طریق مشاوره تلفنی، جان کودک شیرخوار را به لطف خداوند نجات دهد.

باید توجه داشت که در کودکان زیر یک سال (شیرخواران) فشردن شکم ممنوع می باشد. در این موارد نوزاد را به صورت خوابیده به شکم روی ساعد یک دست، با تکیه بر ران خود قرار داده، سر نوزاد را  به سمت پایین مایل کرده و کل تنه را نیز مقداری به سمت پایین (۴۵ درجه) مایل می کنیم و با انگشتان دست، سر و گردن نوزاد را حمایت نموده،در این هنگام با کف دست دیگر به بین دو کتف نوزاد پنج ضربه، وارد می نماییم.

پس از انجام پنج بار ضربه به پشت، در صورت عدم رفع انسداد، سریع نوزاد را چرخانده و به پشت،روی دست خوابانده،سر و گردن را با کمک انگشتان دست حمایت میکنیم،سپس با دو انگشت سبابه و میانی،درست زیر خط فرضی متصل کننده دو نیپل،در خط وسط، پنج بار عمل فشار بر قفسه سینه را تکرار می کنیم.

پس از هر بار انجام این مانور، داخل دهان را جهت وجود و خارج سازی هر گونه جسم خارجی قابل مشاهده بررسی نمائید.

نکته مهم: در صورت عدم مشاهده جسم خارجی به هیچ عنوان دست خود را وارد دهان بیمار نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×