» آخرین خبرها » دزفول را باید دید
آخرین خبرها - برگزیده - دزفول - عکس - فرهنگ و اجتماع - فیلم - ویژه ها

دزفول را باید دید

۱۱ مهر ۱۴۰۲

دزفول از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که در شمال شهر اهواز و در جنوب اندیمشک جای گرفته و با قدمت طولانی و جاذبه های گردشگری‌اش به شهرت بسیاری رسیده است.

تاریخچه دزفول

دزفول از شهرهای دامنه رشته کوه‌های زاگرس است و پیشینه آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. اما ریشه‌های سکونت باستانی آن به ۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد. نام کهن دزفول، دیزپل بوده است و به معنای پلی که دارای دژ یا پلی که به دژ می‌رسد است.

دزفول یکی از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان است. به نظر می‌رسد شهر آوان که مرکز پادشاهی عیلام بوده است، در دزفول قرار داشته است. پل تاریخی دزفول در زمان شاپور اول ساسانی و توسط اسیران رومی جنگ با ساسانیان ساخته شده است.
دانشگاه گندی شاپور یا جندی شاپور نیز در نزدیکی دزفول قرار داشته است.
دزفول

جاهای دیدنی دزفول

دزفول هم از دید جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار غنی است و هم به سبب تاریخ کهنی که دارد، جاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی متعددی دارد. جاذبه های طبیعی دزفول از یک و به دلیل همسایگی این شهر با کوه‌های زاگرس، شبیه مناطق زاگرس‌نشین در غرب ایران است و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی به خلیج فارس و خطه جنوبی ایران، به مناطق جنوبی نزدیک است. برای نمونه دره کوه خرسون که به دره ارواح هم شهرت دارد، بسیار شبیه تنگه چاهکوه و دره ستارگان جزیره قشم است که محصول فرسایش سنگ‌های رسوبی با عبور آب هستند. اما دریاچه‌های دزفول نمایی از یک شهر غربی در دامنه زاگرس را نمایش می‌دهد. آبشار شوی، روز دز و جاذبه های پیرامونش، دریاچه شهیون، دریاچه میانه، دره توبیرون، چال کندی و پارک جنگلی شقایق از جمله این جاذبه ها هستند. اما از دید تاریخی، دزفول هم دارای آثار تاریخی پیش از اسلام است هم پس از اسلام. آسیاب های آبی دزفول، بقعه یعقوب لیث صفاری، تپه های چغامیش، قلعه شاداب، خانه سوزنگر، بازار قدیم دزفول، حمام کرناسیون، خانه تیزنو و پل قدیم دزفول از بناهای تاریخی و باستانی دزفول هستند.

آب و هوا و مناسب ترین زمان برای سفر به دزفول

دزفول دارای آب و هوای گرم و نیمه مرطوب است. دزفول به همین سبب دارای تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدل است. به همین سبب نیمه دوم سال، زمان مناسبی برای سفر و بازدید از دزفول است.

دزفول

فرودگاه و مسیرهای رسیدن به دزفول

دزفول دارای یک فرودگاه کوچک است که پروازهایی از تهران را پوشش می‌دهد. اما مسیر رسیدن به دزفول با مسیرهای مختلفی وجود دارد. شما می توانید به اهواز پرواز کنید و از آنجا زمینی به دزفول برسید. برای سفر با قطار نیز می‌توانید به اندیمشک سفر کنید و از آنجا خود را به دزفول برسانید.

دیدنی های دزفول

دره چال کندی دزفول

دره چال کندی دزفول، منطقه‌ای با آب‌وهوای خنک و مطبوع است. شاید برایتان جالب باشد که این دره در دل گرمای جنوب ایران واقع شده است. دره چال کندی محل گذر آبی است که از سد دز خارج می‌شود. این دره بین شمال شهر دزفول و شرق شهر اندیمشک قرار دارد. امروزه دزفولی‌ها، به این منطقه، چال کندی می‌گویند و شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به دزفول سفر کرده و از این دره دیدن کنید. به گفته برخی از اهالی قدیمی، در تلفظ این اسم تغییری به وجود آمد.گویا حرف قاف به کاف تبدیل شده است و بدین ترتیب نام چال کندی بر سر زبان‌ها افتاد. گونه‌های گیاهی متنوعی همچون گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید توجه‌تان را در این منطقه جلب خواهند کرد. همچنین می‌توانید گونه های مختلف ماهی از جمله ماهی سونگ و همینطور خرچنگ‌ها را هم در اعماق آب‌های زلال ببینید. انواع پرندگان مثل مرغ ماهی‌خوار، دیدومک، کلاغ سیاه نوک قرمز و حیواناتی چون شغال و روباه در این ناحیه دیده شده‌اند. در قسمت‌های بالادست چال کندی بز کوهی نیز زندگی می‌کند.

دره چال کندی دزفول

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته

وقتی وارد این دره شوید، صخره‌های رسوبی و دیواره‌های بلند را خواهید دید که رودی زلال در آن جاری است. عمق آب در چال کندی به ۳۰ متر هم می‌رسد؛ با وجود این، آبِ فوق‌العاده زلال آن، به شما اجازه می‌دهد کف رودخانه را ببینید. سال‌ها پیش اهالی این دیار، در صخره‌ها، استراحتگاه‌هایی شبیه به غار ساختند. این اتاقک‌ها که در اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند، «کت» نام دارند. فضای داخلی کت‌ها نسبتاً خنک است. حالا این غارهای کوچک جزو جاذبه‌های منطقه به حساب می‌آیند. کت، همچنان مکان مناسبی برای پناه و استراحت است. پیشنهاد می‌کنیم که ساعت‌های خلوت‌تر، مثلاً صبح زود و همچنین روزها و فصل‌های آرام‌تر را برای بازدید انتخاب کنید و بر تخته‌سنگ‌ها و صخره‌ها از دیدن شکوه و زیبایی طبیعت لذت ببرید. ماهیگیری در این حال‌و‌هوا هم از آن کارهایی است که دوستش خواهید داشت. در برخی نقاط اطراف این منطقه هم امکان برپایی چادر وجود دارد. دره چال کندی دزفول مقصدی دلخواه برای جوانان مشتاق هیجان است. قایق‌سواری‌، شنا و آب‌تنی، غواصی، واتر جامپ، استفاده از جت اسکی و شاتل، صخره‌نوردی و کوهنوردی.

چرا بازدید از دره چال کندی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به دنبال مقصدی خوش آب و هوا در دل جنوب ایران می‌گردید، پیشنهاد ما چال کندی است. دزفول آب و هوایی گرم و شرجی همراه با تابستان‌هایی گرم دارد. همچنین وضعیت هوا در زمستان‌ به طور معمول، نسبتاً معتدل است. اما قضیه درباره چال کندی اندکی متفاوت است. این دره چشم‌نواز در فصل گرما، هوای خنک و مطبوعی دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه، از ابتدای خرداد تا اواسط ماه مهر است .
با رعایت نکات ایمنی می‌توانید در محل های امن رودخانه شنا کنید. آب سرد و عمق آن زیاد است و گاهی در مسیر آن، موانعی وجود دارد. خطر گرداب را هم جدی بگیرید. برای رفتن به دره چال کندی از راهنمایی افراد حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنید و با تورهای مجاز گردشگری همراه شوید. وسایلی همچون جلیقه نجات، کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی، لباس مناسب، عینک آفتابی و آب آشامیدنی با خودتان ببرید.

چگونه به دره‌ی چال کندی دزفول برویم؟

دره‌ی چال کندی، در ۱۸ کیلومتری شمال دزفول، در جاده‌ی دزفول به شهیون و ۷ کیلومتر بعد از پادگان قدس قرار دارد. فاصله اهواز تا دره چال کندی هم حدود ۱۷۹ کیلومتر (از مرکز شهر اهواز) است. حال برای شروع، از بلوار شهدای دزفول به‌سمت جاده دزفول- شهیون بروید. دقت کنید که قسمتی از مسیر، جاده ماشین‌رو نیست و باید پیاده‌روی کنید. پس از حدود ده دقیقه پیاده‌روی، مسیرتان کوهستانی و کمی سخت‌تر می‌شود. این پیاده‌روی ممکن است ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.
مسیر دیگر، راه آبی و استفاده از قایق است. این راه از پارک دولت دزفول آغاز می‌شود. پس از پرداخت هزینه، با قایق این مسیر جذاب را طی خواهید کرد.
گزینه بعدی برای رسیدن به مقصد، قایق‌سواری از اسکله‌ی قلعه‌ی مختار اندیمشک است.

مکان‌های دیدنی نزدیک به دره چال کندی دزفول

«سد دز» یک سد بتنی برق‌ آبی است که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز، در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک احداث شد. این سد در آبیاری ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست سهیم است و نیز نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرتی معادل۵۲۰ مگاوات است.
«قلعه‌ی شاداب» دزفول ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض دارد و با بسیاری از بناهای دیگر که به نظر قلعه می‌آیند، متفاوت است. دیواره‌ی این قلعه که مربوط به دوره ساسانیان است،در دوره چهارم زمین‌شناسی در اثر ریزش یکپارچه و عمودی دیواره‌های بنا و همچنین فرسایش ناشی از طغیان رودخانه به وجود آمده‌ است.
روستای پامنار شهر دزفول در محدوده سدهای دز و کرخه قرار گرفته است. این موقعیت، باعث شده که روستا با استفاده از آب این دو رود طبیعتی سرسبز و زیبا داشته باشد.
با وجود اینکه استان خوزستان از اواسط بهار تا اواخر مهرماه هوایی گرم دارد، در شهر دزفول می‌توانید محلی را بیابید که با دیدن آن‌، گرما را فراموش کنید. «دره توبیرون» همان بهشت موعود شما است. این دره‌ی حیرت‌انگیز یکی از جاذبه‌های تماشایی شهر دزفول است و در ۲۰ کیلومتری شمال این شهر، در بخش سردشت و در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه‌سرا واقع شده است. این دره از سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا تشکیل شده است است که در طی فرسایش آبی ناشی از بارندگی‌های متوالی و جریان آب از حوزه‌های بالادست در کوه، شکل گرفته است. در فصل‌های خشک سال، عمق دره توبیرون همچون یک زهکش است که آب سفره‌های زیرزمینی در آن جمع شده و جاری می‌شود‌. در دیواره‌ها و کف این دره، آب بسیار زلال و خنکی را خواهید دید که در آن ماهی‌های ریز و درشت و انواع مارها و مارمولک‌ها زندگی می‌کنند.
دره چال کندی دزفول

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دره چال کندی دزفول

اقامتگاه بومگردی خانه پامنار، اقامتگاه روستایی گشتاسب و دز، در روستای پامنار و اقامتگاه گردشگری مهر در روستای پاقلعه پذیرای گردشگران هستند. همچنین می‌توانید در هتل‌های چهار ستاره‌ای مثل هتل بزرگ اندیمشک و هتل آوان دزفول اقامت کنید.

جاهای دیدنی دزفول هم از نظر طبیعی غنی و پربار هستند و هم از دید تاریخی چیزهای زیادی برای عرضه به گردشگران این شهر شمال خوزستان دارد. دزفول هر چند به عنوان یک مقصد گردشگری مشهور جا نیفتاده است، اما همین موجب شده جاهای دیدنی بکری را بتوانید در دزفول پیدا کنید.
در این نوشته نگاهی گذرا داریم به جاهای دیدنی دزفول:

جاذبه های تاریخی دزفول

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول که نماد شهر دزفول به شمار می‌رود، در دوره ساسانی و در زمان فرمانروایی شاپور یکم ساخته شده است. زمان که او در نبردی با رومیان به پیروزی می‌رسد با استفاده از اسیران رومی، پل تاریخی دزفول را می‌سازد. پل دزفول منطقه گندی شاپور را به میان رودان (بین النهرین) مرتبط می‌کرده است. پل دزفول یکی از قدیمی‌ترین پل های پابرجای جهان است.

جاهای دیدنی دزفول

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول قدیمی‌ترین و مهمترین مسجد شهر دزفول است. با توجه به معماری ساسانی آن می‌توان حدس زد که ساختمان آن بر روی یکی از آتشکده‌های ساسانی در سده سوم و چهارم هجری بنا شده باشد. در دوره‌های بعدی مخصوصا صفویه در آن تغییراتی ایجاد شده و توسعه داده شده است.

خانه تیزنو

خانه تیزنو که اکنون محل اداره میراث فرهنگی دزفول است، در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجار تغییراتی کرده است. خانه تاریخی تیزنو، دارای ۸ ورودی و بخش‌های مختلف خانه های تاریخی دزفول است.

جاهای دیدنی دزفول

روستای لیوس

روستای لیوس دزفول از روستاهای گردشگری استان خوزستان و شهر دزفول است. روستای لیوس از سنگ ساخته شده و بافت سنتی و تاریخی ویژه‌ای دارد. پیشینه این روستا به دوره ساسانی و دوره جنگ‌های ایران و روم بازمی‌گردد.

بازار کهنه دزفول

بازار تاریخی دزفول که به بازار کهنه دزفول هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بازار این شهر به شمار می‌رود و بخشی از بافت سنتی شهر مشهور به محله قلعه است. بازار کهنه دارای راسته‌هایی از مشاغل گوناگون سنتی این منطقه است و می‌توانید صنایع دستی مخصوص این منطقه از خوزستان را در بازار کهنه دزفول بیابید.

جاذبه های طبیعی دزفول

 

دریاچه شهیون و روستای پامنار

دریاچه شهیون در شمال غربی دزفول قرار گرفته و به نام دریاچه دز نیز شهرت دارد. آب دریاچه شهیون با رودهایی که از زاگرس سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود. در میان دریاچه جزیره‌های کوچکی هم وجود دارد که گونه‌های گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند. روستای پامنار که در ۴۰ کیلومتری دزفول قرار گرفته است، نزدیکترین روستا به دریاچه شهیون است. این روستای زیبا علاوه بر این، دارای یک قلعه و گورستان تاریخی نیز هست که به پیش از اسلام بازمی‌گردد.

جاهای دیدنی دزفول

آبشار و روستای نورآباد

روستای نورآباد دزفول با دشت نرگس در بهمن‌ماه، باغ‌های انار و طبیعت زیباش شهرت دارد. آبشار نورآباد که در نزدیکی روستا قرار دارد هم به زیبایی آن افزوده است.

دره توبیرون

دره توبیرون در ۲۰ کیلومتری شرق دزفول قرار دارد و معنای آن «جایی که گرما بیرون می‌رود» است. دلیل آن هم این است که به دلیل شکل خاص این دره، محیط آن از گرمای پیرامونی سخت این منطقه در امان می‌ماند و فضای مطبوعی را به وجود می‌آورد. این دره هم در اثر فرسایش طبیعی زمین پدید آمده است.

جاهای دیدنی دزفول

کوه خرسون

کوه خرسون یا کوه خرسان که دره ارواح هم مشهور است، دره‌ای در ۲۵ کیلومتری شمال دزفول است که در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی با گذر آب پدید آمده است. کوه خرسون در خود تصاویر شگفت آوری را جای داده است. در کنار کوه خرسون، دره چال کندی قرار دارد که ادامه آب گذشته از کوه خرسون به آن می‌ریزد و باید با قایق و تجهیزات ایمنی به آن سفر کرد.

معرفی آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در ۱۰ کیلومتری دزفول در روستای اسلام آباد واقع شده است. دزفول یکی از شهر های زیبای استان خوزستان بوده که علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت بسیار زیبا و تماشایی نیز دارد. شهر دزفول دارای سوغاتی های خوشمزه ای از جمله کلوچه خرمایی، کلوچه شکری، کنجد، نان کنجدی، لوزی شکری، ارده و شیره خرما است. همچنین خراطی یکی از هنر های اصیل دزفول بوده و جزو صنایع دستی این شهر محسوب می شود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از جاهای تاریخی و دیدنی دزفول است. یعقوب لیث صفاری بنیانگذار سلسله صفاریان در سیستان بود.
وی سرزمین هایی را که اکنون در ایران و افغانستان است و همچنین مناطقی از پاکستان غربی را اداره کرد. در فرهنگ عامه ایران، یعقوب رابین هود محسوب می شود، زیرا طبق افسانه ها او از ثروتمندان سرقت می کرد و به فقرا کمک می کرد. یعقوب لیث صفاری نخستین بار ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، زبان پارسی را به عنوان زبان رسمی ایرانی اعلام کرد. مجسمه یعقوب لیث صفاری در ورودی شهر نصب شده است و یکی از شاهکار های مجسمه سازی به شمار می رود. در اطراف این آرامگاه، قبرستان بزرگی وجود دارد که سنگ قبرهای قدیمی موجود در آن نشان از تاریخ کهن این بنا دارد. درخت ها و زمین های سبز اطراف آرامگاه فضای بسیار زیبایی به این منطقه داده که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این بقعه تاریخی ارزشمند یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر دزفول بوده و گردشگران و علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر زیبای دزفول را داشته باشید، پیشنهاد می شود که فرصت بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

چرا بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری پیشنهاد می شود؟

• ارزش تاریخی و معماری بی نظیر این بنای زیبا سبب جذب توریست ها و گردشگران بسیاری شده است.
• این بنای تاریخی با شکوه به علت اهمیت فراوان در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۲۵۵۰ به ثبت رسیده است و یکی از آثار تاریخی خوزستان به شمار می رود.

تاریخچه آرامگاه یعقوب لیث صفاری

قدمت این بقعه تاریخی به دوران سلجوقی تا قاجار می رسد. مردم محلی اظهار داشته اند که در حدود چند دهه پیش، کتیبه ای با خط عربی بر روی دیوار گنبد وجود داشت و نام یعقوب لیث به طور واضح بر روی آن نوشته شده بود.

معماری آرامگاه یعقوب لیث صفاری

این سازه شامل درگاه ورودی، اتاق انتظار، محوطه شبانه مسجد و مقبره است. ورودی اصلی با ستون های باستانی ساخته شده از آجرهای ضخیم پرچم گذاری شده است. منطقه شبانه مستطیل است و در ورودی این راهرو بقعه قرار گرفته است که دارای سقف منحنی به سبک رومی است. قسمت بالای درب، در دوره ایلخانی گچ کاری شده است. بنای اصلی از سنگ ساخته شده است. گنبد مخروطی بسیار بزرگ آرامگاه یعقوب لیث از دور دندانه ای شکل دیده می شود که از خشت خام، ملات، گچ و خاک ساخته شده است. این آرامگاه چندین بار مرمت شده است و چنان چه روایت شده است پیمانکاری که بار اول مسئولیت مرمت بنا را بر عهده گرفته به دلیل نا بلد بودن باعث تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه شده است. این دیوار پس از مرمت با مصالح سنتی جنبه تاریخی خود را از دست داد و تفاوت آن با سایر قسمت های بنا کاملا مشخص است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی ندارید. در تمام ساعات روز می توان از این آرامگاه تاریخی بازدید کرد و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

این آرامگاه در ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر واقع شده است. برای سفر به دزفول می توانید از خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار جنوب استفاده کنید. هنگام سفر با قطار در طول مسیر با مناظر بسیار زیبایی مواجه خواهید شد که بسیار لذت بخش است. سفر هوایی سریع ترین راه رسیدن به دزفول است که می توانید با تهیه بلیط هواپیما خود را به این شهر زیبا برسانید.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

بهترین زمان سفر به دزفول و آرامگاه یعقوب لیث صفاری

تابستان های دزفول بسیار گرم است بنابراین فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به دزفول است. همچنین در تعطیلات نوروز این شهر بسیار سر سبز بوده و هوای دلپذیر و مطبوعی دارد که سفر را برای شما دل انگیز می کند.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک آرامگاه یعقوب لیث صفاری

شهر باستانی جندی شاپور: ۷۰۰ متر
بقعه شاه رکن الدین: ۱۶.۳ کیلومتر
بازار قدیم دزفول: ۱۶.۵ کیلومتر
آرامگاه سبز قبا: ۱۶.۶ کیلومتر
موزه آب دزفول: ۱۶.۸ کیلومتر
پل قدیم دزفول: ۱۸ کیلومتر
پارک جنگلی لادن: ۱۹.۴ کیلومتر

روستای پامنار دزفول

در نزدیکی سد دزفول یکی از بهشت‌های گمشده‌ی ایران به نام روستای پامنار دزفول وجود دارد. جایی که طبیعت بی‌نظیرش می‌تواند شما را به عمق رویا و خیال ببرد. همین موضوع سبب شده تا هرساله طیف زیادی از گردشگران عازم این منطقه شوند.
این روستا که از جاهای دیدنی دزفول است، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده و به‌واسطه طبیعت بی‌نظیرش، زبانزد مردم منطقه است. در حقیقت این روستا در حد فاصل سد دز و کرخه واقع شده است. خود روستا مشرف به دریاچه شهیون است که در حقیقت همان آب انباشت سد دز تلقی می‌شود. وجود این دریاچه باعث شده تا این روستا آب‌وهوایی بسیار دلپذیر به خود بگیرد.
اطراف روستا را کوه‌های شاداب و تنگوان فراگرفته که با درختانی از سدر، بلوط، نخل و… پوشیده شده‌اند. دشت‌های اطراف هم مملو از گل‌های شقایق و نرگس هستند که بوی مطبوع آن‌ها در فصل بهار می‌تواند هر بیننده‌ای را به عالم خیال ببرد.
افزون بر این موارد، در روبروی روستا هم قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. وجود این قلعه و البته گورستان تاریخی آن باعث شده تا پامنار مقصد مناسبی هم برای عاشقان تاریخ باشد.
مازاد بر این موارد، گردشگران می‌توانند در دریاچه ماهیگیری، قایق‌سواری و یا حتی شنا کنند. کوه‌های اطراف نیز طبیعتی بکر و بی‌نظیر برای کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی دارند که مشابه آن را نمی‌توانید در جنوب کشور بیابید.
تماشای غروب آفتاب در عرض این دریاچه منظره‌ای بی‌نهایت زیبا و دل‌فریب دارد. همین منظره هم سبب شده است تا هرساله در فصل بهار تعداد زیادی از گردشگران عازم این منطقه شوند.

روستای پامنار دزفول

چرا بازدید از روستای پامنار دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟

دلایل مختلفی برای بازدید از روستای پامنار دزفول وجود دارد. هرکدام از این دلایل به‌تنهایی می‌تواند عاشقان طبیعت را عازم این ناحیه کند. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
• تماشای منظره زیبای دریاچه شهیون
• امکان ماهیگیری در دریاچه
• امکان قایق‌سواری در دریاچه و رودخانه‌های اطراف
• امکان شنا و آب‌تنی
• وجود امکانات رفاهی مختلف در داخل روستا
• طبیعت دلپذیر با وجود کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه
• پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد
• امکان بازدید از قلعه و گورستان باستانی

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

روستای پامنار دزفول طبیعت بی‌نظیری دارد که باب میل گردشگران است. همان گونه که عنوان کردیم، این روستا مشرف به سد دز است که به‌عنوان یکی از بلندترین سدهای دنیا شناخته می‌شود. در طرف دیگر این روستا و البته بافاصله چندکیلومتری، سد کرخه واقع شده است. قرارگیری روستا در حدفاصل این دو سد باعث شده تا رطوبت هوای بی‌نظیری داشته باشد. به همین جهت است که پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد. درختان بلوط، انجیر، کٌنار، سدر و… جزو رایج‌ترین درختانی است که شما در این ناحیه مشاهده می‌کنید. از طرفی دیگر حیواناتی نظیر کبک، تهیو، خرگوش، روباه و پلنگ در این منطقه دیده می‌شود.
مردم روستا هم آداب‌ورسوم ویژه خود را دارند. بسیاری از این مردم هنوز سنت‌های عشایری خود را حفظ کرده‌اند و به همین جهت بافت فرهنگی ویژه‌ای دارد. زنان روستا در زمینه کپوبافی مهارت بالایی دارند. به همین جهت است که کپو های این منطقه به‌عنوان یکی از بهترین سوغات‌های دزفول شناخته می‌شود.
در مقابل روستای پامنار دزفول هم یک قلعه تاریخی وجود دارد که در دل کوه کنده شده است. به همین جهت آن را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌شناسند. این قلعه درگذشته دژ مستحکمی در مقابل نفوذ غارتگران بود و تا سه دهه قبل هم مردم در آن سکونت داشته‌اند. اما اکنون خالی از سکنه است. در بخش پایین این قلعه هم قبرستانی تاریخی وجود دارد که بر روی سنگ قبر‌ آنان، تصاویری از جنگجویان و البته زنان به چشم می‌خورد. دیدن این حکاکی‌ها می‌تواند شما را به عمق آداب‌ورسوم هزاران سال قبل ببرد.
افزون بر این موارد، وجود امکانات رفاهی و گردشگری مختلف در این ناحیه سبب شده است تا مقصدی مناسب برای گردشگران باشد.

چگونه روستای پامنار دزفول برویم؟

دسترسی به روستای پامنار بسیار ساده است. اگر در تهران هستید، کافی است تا از روش‌های آنلاین نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام فرمایید. پس از آن می‌توانید به دزفول بروید. از آن جا می‌توانید با استفاده از اتوبوس و یا تاکسی به‌صورت مستقیم به این روستا بروید. اگر خودرو شخصی خودتان را هم دارید، کافی است تا مسیر سد دز را در پیش بگیرید. این مسیر با خودرو شخصی نهایتاً ۵۰ دقیقه از دزفول فاصله دارد.

روستای پامنار دزفول
جاهای دیدنی نزدیک روستای پامنار دزفول

اگرچه طبیعت روستای پامنار می‌تواند به‌تنهایی هر گردشگری را جذب کند، اما با سفر به این ناحیه چیزهای بیشتری نصیب‌تان می‌شود. ما در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف این ناحیه را برای شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

قلعه شاداب

از روستای پامنار تا کوه شاداب دیواره‌هایی از جنس سنگ فرسایشی به چشم می‌خورد که بازمانده‌های یک دژ محکم است. مهم‌ترین اثری که از این دژ به‌جامانده، یک قلعه طبیعی است که در دل کوه قرار دارد. مساحت این دژ حدوداً دوازده هزار مترمربع است که ساخت آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه دو راه برای ورود و خروج دارد. از طرفی دیگر دالان‌ها و اتاقک‌های کوچکی دارند که آنها را به همدیگر متصل می‌کند. دیدن این قلعه زیبا می‌تواند شما را به حال و هوای هزاران سال پیش ببرد.

منطقه کنارستان

در پایین‌تر از روستا ناحیه‌ای وجود دارد که محلی‌ها به آن کنارستان می‌گویند. این منطقه مملو از درختان کنار یا همان صدر است. محلی‌ها از میوه این درختان برای مصارف خوراکی استفاده می‌کنند. برگ‌های آن نیز برای امور دارویی کاربرد دارد.

غار زرده

در منطقه پایین کنارستان، یک غار به نام زرده وجود دارد. این غار در فصل تابستان فضای مطبوع و زیبایی دارد. لذا اگر در تابستان به پامنار سفر کردید، حتماً از این غار بازدید کنید.

گورستان قدیمی

در نزدیکی قلعه شاداب، یک گورستان قدیمی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است. سنگ قبرهای این گورستان به‌صورت عمودی هستند و بر روی آن‌ها تصاویر مختلفی حک شده است. این تصاویر بیانگر جنگاوری مردان و یا توانایی زنان در رقص و یا دلیری بوده است.

جزیره‌های شهیون

در سد دریاچه دز، جزیره‌های کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد. این جزیره‌ها در حقیقت قله¬ی کوه‌ها و تپه‌هایی هستند که بعد از ساخت سد، به زیر آب رفته‌اند. هر یک از این جزیره‌ها طبیعت بکری دارد که دیدن آن خالی‌ از لطف نیست. شما می‌توانید با استفاده از قایق‌های موجود در سد، به دیدن آنها بروید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به روستای پامنار دزفول

روستای پامنار بازدیدکنندگان زیادی دارد. به همین جهت هم اقامتگاه‌های مختلفی در آن ساخته شده است. ما در ادامه چند مورد را برای شما ذکر کرده‌ایم.
فاصله روستا تا اقامتگاه بوم‌گردی خانه پامنار: کمتر از یک کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه بوم گری گشتاسب: یک کیلومتر
فاصله روستا تا اقامتگاه بوم‌گردی دز: کمتر از یک کیلومتر

آبشار شوی دزفول

در دامنه کوه‌های زاگرس و در نزدیکی دزفول، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه، یعنی آبشار شوی دزفول واقع شده است. این آبشار را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران و از بهترین جاهای دیدنی دزفول دانست که منظره‌ای زیبا و دلربا دارد. وجود پوشش گیاهی بی‌نظیر، ساختار طبیعی خاص، طبیعت بکر و… موجب شده تا این آبشار موردتوجه طیف زیادی از گردشگران واقع شود.
آبشار شوی دزفول به دلیل ماهیت و ساختار ویژه خود در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ملی استان خوزستان ثبت شد. این آبشار از یک غار در دل کوه چورویک سرچشمه می‌گیرد و سپس از صخره‌ای به پایین می‌ریزد. در نهایت آب این آبشار بعد از طی مسافتی، به سد دز سرازیر می‌شود.
آن چیزی که آبشار شوی را متمایز می‌کند، ساختار طبیعی و بی‌نظیر آن است. در واقع این آبشار جزو معدود آبشارهای جهان است که مستقیماً از یک غار سرچشمه می‌گیرد. جالب است بدانید که در بخش پشتی این آبشار هم یک غار دیگر وجود دارد که به گفته افراد محلی چندین کیلومتر طول دارد. مجموع این موارد سبب شده تا این آبشار بسیار جادویی و اسرارآمیز به نظر برسد.

بهتر است بدانید که نام این آبشار از دهستان آن یعنی شوی گرفته شده است. این نام در گویش محلی به معنی لطافت است. زمانی که این جاذبه زیبا را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر دلیل این نام‌گذاری منحصربه‌فرد را متوجه می‌شوید. البته برخی دیگر از افراد هم این جاذبه را با نام آبشار تله زنگ می‌شناسند. دلیل این موضوع نزدیکی آن به ایستگاه تله زنگ است.
شما می‌توانید در هر زمان از سال به این منطقه زیبا سفر کنید. اما این آبشار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بیشترین میزان آب را دارد. به همین جهت شما نه‌تنها می‌تواند از زیبایی‌های آن لذت ببرید، بلکه می‌توانید به آب‌تنی هم بپردازید. افزون بر این موارد می‌توانید از درختان زیبا و پوشش گیاهی نایاب آن هم لذت ببرید.

آبشار شوی دزفول

چرا بازدید از آبشار شوی دزفول را پیشنهاد می‌کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که هرساله طیف زیادی از گردشگران را به سمت آبشار شوی دزفول جذب می‌کند. ما در ادامه برخی از آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
• هیجان تماشای یکی از اسرارآمیزترین آبشارهای ایران
• آب‌تنی و شنا در دریاچه پایین آبشار
• امکان تماشای مناظری همچون کوه، دره، رودخانه و مراتع بی‌نظیر اطراف آن
• گردش در کوهپایه‌های بی‌نظیر اطراف آن
• مشاهده غار بی‌نظیر اطراف آن
• مسیر دسترسی مناسب
• امکان کمپینگ در نزدیک آن

ویژگی‌های شاخص آبشار شوی دزفول

آبشار شوی به دلیل ساختار طبیعی خود به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. خود آبشار نیز از غاری در ارتفاع ۸۵ متری سرچشمه می‌گیرد. عرض کلی این آبشار هم ۷۵ متر است. همین ساختار سبب شده تا در لیست بلندترین آبشارهای ایران جای گیرد.
در اطراف این آبشار درختانی همچون بید، مو، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم، انجیر و بلوط به چشم می‌خورد. از طرفی دیگر بر روی صخره‌ای که آبشار از آن سقوط می‌کند، گیاهان آب‌دوست کمیابی رشد کرده‌اند. یکی از این گیاهان سیاه‌وه‌شان نام دارد که خواص درمانی زیادی دارد. برای مثال این گیاه برای بیماری‌هایی همچون یرقان و سنگ کلیه مفید است.
افزون بر گیاهان نایاب، جانوران منحصربه‌فردی هم در اطراف آن زندگی می‌کنند. سمندر ایرانی یا سمند امپراطور یکی از گونه‌های در خطر انقراض است که تنها در نزدیکی این آبشار زندگی می‌کند. مازاد بر این، جانوران دیگری همچون پلنگ، کل بز و خرس هم در این منطقه دیده می‌شود.
آبشار شوی دزفول

چگونه به آبشار شوی دزفول برویم؟

برای رفتن به آبشار شوی دزفول دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از قطار است. در این شیوه می‌توانید با استفاده از قطار تهران – اهواز سفر خود را شروع کنید. اما باید در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. از این ایستگاه تنها ۱۰ کیلومتر با آبشار شوی فاصله دارید. اما باید بدانید که تنها قطارهای عادی و قطار محلی وارد این ایستگاه می‌شوند.
از طرفی دیگر زمان توقف در آن اغلب ۱:۳۰ بامداد است. چنانچه تمایل دارید در طول روز برسید، می‌توانید ابتدا به شهرستان دورود در استان لرستان بروید. در آنجا می‌توانید با قطار محلی عازم دزفول شوید. قطار ساعت ۲ حرکت می‌کند و بعد از چهار ساعت به ایستگاه تله زنگ می‌رسد.
روش دوماً عموماً هیجان بیشتری برای کوهنوردان دارد. در این روش ابتدا باید به دزفول بروید. اگر در تهران هستید، می‌توانید ابتدا از طریق شیوه‌های آنلاین نسبت به خرید اینترنتی بلیط هواپیما برای اهواز اقدام کنید. پس از آن به دزفول بروید.
از دزفول می‌توانید مستقیم به روستای پامنار رفته و سپس از طریق جاده خاکی آن به آبشار برسید. از طرفی دیگر می‌توانید بعد از خروج از دزفول به منطقه شهیون بروید. بعد از پنج کیلومتر وارد منطقه پیر یا گوشه شوید. این مسیر شما را تا حوالی آبشار می‌برد.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی دزفول

در اطراف آبشار شوی مناطق دیدنی دیگری هم وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.

• آبشار تله سنگ

جالب است بدانید که رودخانه‌ی این آبشار در مسیر خود، مجدداً یک آبشار دیگر با نام تله سنگ می‌سازد. بسیاری از محلی‌ها به تله سنگ، آبشار دوم شوی هم می‌گویند که جذابیت زیادی دارد.
تله سنگ حدود ۴۰ دقیقه با آبشار اصلی فاصله دارد. این آبشار در میان صخره‌ها قرار دارد و به همین جهت بکر و دست‌نخورده است. از طرفی دیگر می‌تواند برای آب‌تنی و البته کمپینگ هم بسیار مناسب باشد.

آبشار شوی دزفول
• روستای شوی

روستای شوی یکی از روستاهای سرسبز و زیبای این منطقه است. این روستا در نزدیکی آبشار واقع شده و طبیعت بسیار زیبایی دارد. خود روستا در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و از پوشش گیاهی بی‌نظیری برخوردار است. اگر از مسیر ایستگاه تله زنگ به سمت آبشار شوی بروید، می‌توانید این روستای زیبا را مشاهده کنید و یا حتی شب را در آن بمانید.

• دریاچه شهیون

اگر از مسیر دزفول به سمت آبشار بروید، به‌احتمال زیاد این دریاچه را مشاهده می‌کنید. زیبایی و البته جذابیت این دریاچه سبب شده تا بسیاری در اطراف آن اطراق کنند.

• امامزاده پیرچل

امامزاده پیرچل هم از مناطق دیدنی است که در نزدیکی این آبشار قرار دارد. گنبد سبز این امامزاده از دور در میان درخت‌های اطراف آن خودنمایی می‌کند. وجود درختان سرسبز و البته منطقه کوهپایه آن سبب شده تا جذابیت بالایی داشته باشد.

• روستای تاریخی لیوس

این روستا هم در نزدیکی آبشار واقع شده است. معماری خانه‌های این روستا بسیار بکر و بی‌نظیر است و به همین جهت توصیه می‌کنیم که حتماً از آن بازدید کنید.

• قله سالن کوه

این کوه هم در نزدیکی آبشار شوی دزفول واقع شده است. سرسبزی و البته منظره بی‌نظیر آن سبب شده تا بسیاری از کوهنوردان به سمت قله آن حرکت کنند.

• روستای نورآباد

این روستا هم در حوالی آبشار قرار دارد. خود روستا در بین کوه‌ها واقع شده و به همین جهت باغات انار فراوانی دارد. از طرفی دیگر چشمه‌ها و آبشارهای مختلفی هم در آن واقع شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×