» آخرین خبرها » کاهش روز‌های خاکی در خوزستان با نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار
کاهش روز‌های خاکی در خوزستان با نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار
آخرین خبرها - خوزستان - ویژه ها

کاهش روز‌های خاکی در خوزستان با نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار

۱۵ مهر ۱۴۰۲

نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار از جمله کار‌های موثر برای کاهش روز‌های خاکی در استان خوزستان است.

به گزارش دزفول ۲۴، کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی و کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان نقش قابل توجهی در کاهش سرعت باد و در نتیجه حرکت ریزگرد‌ها ایفا می‌کند.

در ۲۵ کیلومتری جاده اهواز به ماهشهر، کانون جنوب و جنوب غرب با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان قرار دارد.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مصوب و ابلاغ شده است و طرح تعریف شده امسال و سال آینده اجرایی خواهند شد.

فرزاد امین مرطوب سازی، قرق کردن و نهالکاری را برخی از کار‌های انجام شده برای مهار کانون‌های ریزگرد در سال اخیر عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین کار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار، کاشت نهال، آبیاری و نگهداری آن است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کار آبیاری و نگهداری نهال‌ها را اهالی ساکن در روستا‌های اطراف کانون‌های ریزگرد انجام می‌دهند.

امین می‌گوید: در هر هکتار از بزرگترین کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان، ۱۴۰ تا ۱۶۰ درخت کهور کاشته و رشد کرده است.

برای مهار ریزگرد‌ها در کانون جنوب و جنوب شرق در اهواز، ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار نهالکاری انجام شده است و براساس برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، در ماه یک یا ۲ دوره آبیاری انجام می‌شود و حدود ۵۰ تا ۶۰ لیتر آب در نظر گرفته است.

عملیات مهار ریزگرد‌ها در کانون‌های گرد و غبار خوزستان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان مشکل اصلی روند کند اجرای طرح را تامین اعتبار عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های اول اجرای این طرح، تامین اعتبار رضایت بخش بود، ولی از سال ۱۳۹۸ به بعد اعتبار‌های طرح به تدریج کاهش یافت.

در استان خوزستان ۷ کانون بحرانی گرد و غبار به وسعت ۳۵۰ هزار هکتار وجود دارد و قرار است امسال کاشت چوب در ۲۹۰ هزار هکتار آغاز شود و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که در این کانون‌ها فعالیت می‌کند، در مهار کانون‌ها مارکت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×